citygymmet

Vilodag och Stretcha Musklerna

Kategori: Allmänt

 
Jag är inte någon direkt fan av att stretcha när jag har tränat, iallafall inte på det traditionella sättet. I många år envisades jag med att dra och trycka musklerna efter träning och jag tyckte det var så tråkigt. Så det gick år som jag inte stretchade överhuvudtaget men jag blev stelar och ofta ont i ryggen speciellet om jag tränat baksida ben.
Jag kom av en slump att läsa en artikel av Joachim Bartoll där han skrev om viktbaserad stretch. Det går ut på att stretcha muskel när det är som mest blodfylld för på så sätt stretcha muskelfascian som omsluter muskelfibrerna och ge fibrerna mer utrymme för tillväxt, det är många som även är starkt övertygad av att på längre sikt kunna leda till fler muskelceller.
 
Ett exempel av bröstmuskeln
Lägg dig på en bänk och fatta ett par hantlar och lägg dig i positionen för att göra hantelflys och använd dig av en vikt som kanske är 60-70% av vad du normalt tränar med, sjunk ner i bottenläge och håll emot. Vartefter tiden går kommer muskeln att tänjas ytterliggare och vikterna sjunka ner. Försök att hålla emot och att det blir så. Men du kommer att sjunka ner inom 60-90 sekunder, och då har du gjort helt rätt. Jag avslutar alltid med att gå tillbaka till startposition när jag inte orkar hålla mer KLART!!
 
Ett exempel på baksida lår
 
Ta en skivstång och ställ dig på något högt t.ex en bänk och ställ dig i position att göra raka marklyft men stanna i stretchläge och håll kvar. Samma som ovan så kommer du sakta men säkert att sjunka och du känner en rejäl stretch i baksidan och benen börjar skaka efter ca 60 sekunder men kämpa på och håll så länge du kan, du kommer sjunka många cm efter 90 sekunder om man jämnför med när du började.
 
Jag använder mig numera av vanlig stretching bara när jag har mina vilodagar för att öka min rörlighet.
 
Kommentera inlägget här: