citygymmet

Cardio still sucks......

Kategori: Allmänt

En sån här har jag aldrig använt och kommer nog heller aldrig använda som uppvärmning iallafall, kommer inte gå in på min negativa inställning till cardio just nu men alla som känner mig så vet ni att det är det värsta jag vet och jag utövar aldrig någon som helst cardio utan jag håller hög intensitet i mina träningspass, jag sprang en gång för 3 år sedan 4,5 km och då låg jag nerbäddad i 40 graders feber i 3 dagar efter det... Men jag tänkte snudda vid själva uppvärmningen innan ett träningspass.
Hur gör du? Jag kan nog med säkerhet säga att någon tänker träningscykel, löpband, roddmaskin eller vad det nu kan finnas för alternativ till att få lite puls och få ett par droppar svett i pannan.
 
Min åsikt är att detta är slöseri på tid och energi men det är min personliga åsikt var man eller kvinna får göra vad man vill.
Men om vi tänker så här.. Du ska träna bröst idag, vad får du då ut av att springa 10 min på ett löpband? Hjälper det dig att göra ett bättre bröstpass? Blir dina axlar, triceps eller bröst, leder uppvärmda? Aktivera du ditt nervsystem för att ställa in sig på att köra ett tung bröstpass? Svaret är Nej på samtliga frågor.
 
Det du är ute efter på en riktig uppvärming är följande:
1. Öka blodflödet i det området du ska träna
2. Öka rörligheten i muskler/leder
3. Aktivera nervsystemet
 
För att göra detta värm upp med den övningen du ska göra och öka vikten för varje uppvärmningset tills dessa att du når din träningsvikt, 6-1 reps brukar jag ligga på ungefär kan bli några mindre ju längre in i uppvärmningen jag kommer. Vanligtvis räcker det att köra uppvärmning på den första övningen.
 
Det kan se ut så här
Uppvärmning 1. 6 reps x 20% av träningsvikt
Uppvärmning 2. 4 reps x 60% av träningsvikt
Uppvärmning 3. 3 reps x 80% av träningsvikt
Uppvärmning 4. 2 reps x 90% av träningsvikt
 
Vila 3-4 min innan du börjar din träning
 
En bra uppvärming ska höja din kroppstemp med 1-2 grader och där kommer du nog vara efter uppvärmning 2. Med dom resterande seten aktiveras nervsystemet för att kunna prestera på topp!
 
Idag har jag kört ett lite snabbare pass för jag är ensam hemma med mina barn så det fick gå lite extra fort
 
Rygg/Baksida lår
 
Skivstångsrodd 6x8
Enarms hantelrodd 3x6
Tvåarms hantelrodd liggande på uppåtvinklad bänk 4x8
Liggande Lårcurl 6x6
Marklyft 5x5 
 
 
Kommentera inlägget här: