citygymmet

Varför kvinnor ska styrketräna och inte bara köra cardio...

Kategori: Allmänt

 
Kan trampa på många ömma tår här men som jag skrivit tidigare så är detta min personliga uppfattning, man ska självklart göra som man vill och vad man trivs med. Men jag kan iallafall visa några fördelar med styrketräning
 
Nu kanske jag är allt för fördomsfull men jag ser och hör iallafall att när en del kvinnor vill gå ner i vikt så antingen springer man på ett löpband, går raska promenader eller slösar sin tid på någon crosstrainer. Och jag väljer ordet slösa för när man tagit sig tid till att faktiskt ta sig till gymmet varför inte göra något vettigt med den tiden?
 
Jag har sett träningsprogram för kvinnor där det går ut på att använda låg vikt med många reps samt varva med ett springa en stund på löpband som sägs ska forma och få en snygg kropp, jag tycker inte att det går ihop någonting utan det är för mig bara ett säljknep. Utan hålla sig i repomfånget 8-15 tycker jag är lagom och då ska det vara så tungt att ska du göra 10 reps så ska vikten vara så pass hög att du inte klara 12 
 
Av styrketräning får du först och främst en sak som jag tycker är extremt viktigt för att få en så smärtfri kropp som möjligt långt upp i åldern, HÅLLNING!! Har du rätt hållning till vardags så är du en bra bit på väg. Hållning får du genom att träna dig rygg, baksida lår, sätesmuskler. Bartoll som jag läser mycket av sammanfattade det ganska bra med att träna musklerna du inte ser i speglen! Självklart måste du ju träna framsida av kroppen också, mage absolut, och bröst. Men inte att för glömma misstaget som jag själv gjorde när jag började träna och flera år gjorde jag samma sak att jag tränade mycket bröst för det är ju lite status hos oss killar men glömde eller la iallafall lite tid på baksida axlar. Och det i sin tur gav mig framåtroterade axlar man kan säga att axlarna drog sig framåt och var inte i en rak linje med kroppen längre och efter åren gav det mig mycket smärta och en inte så vacker hållning, och jag skulle säga att det tog lika många år att rätta till dom...
 
Stryketräning med "rätt" vikt ger dig många fördelar blandannat en mycket högre förbränning eller ämnesomsättning kanske är ett bättre ord och som tidigare nämnt bättre hållning och en snyggare kropp. Du formar din kropp med vikterna det åstakommer man inte direkt på löpbandet.. Kvinnor har inte lika lätt som män att bygga STORA muskler men det beror främst på att män har högre testostron i kroppen. Men kvinnor lika som män får hårda, fastare och mer synliga muskler av styrketräning. Samt styrketräning kan du börja med i vilken ålder som helst det är ALDRIG försent! Finns dom som börjar så sent som 65-70 års ålder och får jättebra resultat
 
Formbild sen sista passet
 
 
Kommentera inlägget här: